Jernbanenyheter

Lager film om tog-Hilde: – En spennende karakter

Mange brenner for Nord-Norge-banen. Hilde Sagland gjør det bokstavelig. 

Nordlys

Svakt kunnskapsgrunnlag preger Jernbanereformen

Både referanser, grundig drøfting av alternative løsninger og gjennomgang av sammenlignbare lands erfaringer mangler i «Jernbanereformen».

Transportøkonomisk Institutt

Skjøter ble utført med elektrikerteip på Follobanen

Kabler som brant på Follobanens høyspentanlegg, ble kun skjøtet med PVC-teip, heter det i Bane Nors tekniske rapport om problemene på strekningen. 

bygg.no

Thomas blir ofte glemt igjen på toget

– Det er nedverdigende, sier togpendleren. 

NRK Oslo og Viken

Venter på Follobanen: Planlegger 24.000 boliger i Follo

Tre kommuner kniver om oppmerksomheten til utbyggere og folk som vil bo landlig, med hurtigtog til Oslo S. 

NRK Oslo og Viken

Flytoget vil også bli Bytoget

Her er «Bytoget». Namnet er klart viss Flytoget får køyre regiontog på Austlandet dei neste åtte åra. Dei lover fleire avgangar og god service. 

NRK

Med 12.000 sensorer er den nye Oslo-trikken en av verdens mest avanserte

Når Sporveiens nye trikker inntar Oslo, betyr det enklere adkomst, bedre plass og en mer moderne reiseopplevelse. Men en av de største forskjellene er det du aldri ser. 

Teknisk Ukeblad

Bane Nor fortsetter testkjøringen på Follobanen

Bane Nor har i samarbeid med Vy kjørt testturer med tre doble togsett på dagtid i helgen. 

bygg.no

Bane Nor skal bygge om flere stasjoner – jakter entreprenør

Det skal tas i bruk nye togsett på lokaltogstrekninger i Oslo-området. Det innebærer at flere stasjoner må bygges om, og Bane Nor ser nå etter entreprenører til å utføre jobben. 

bygg.no

Bane Nor er klar over at Kolbotn stasjon skulle vært prioritert

Og de slipper ikke unna stadige påminnelser om det. 

Østlandets Blad

Store forsinkelser på T-banen – skinne kan ha knekt

Alle linjer er forsinket. Reisende må belage seg på forsinkelser utover dagen. 

Nordre Aker Budstikke

«Stasjonen alle glemte», du liksom

Det er mulig ØBs konstituerte ansvarlige redaktør glemte både Kolbotn stasjon og gamle Oppegård da han pakket snippesken sin og satte jobbkursen mot Ski. 

Oppegård Avis

Helt vanlige metaller kan bli en CO2-fri energikilde

For miljøvennleg fyring av damplokomotiv i framtida? 

Teknisk Ukeblad

Fant sammen på toget og dannet egen losje: – Vi sitter ikke i stillevogna

Da turen hjem fra Hamar til Moelv tok en time fikk dagpendlerne nok og tok grep. Slik blir det nye vennskap av. Og tullprat. Mye tullprat. 

Ringsaker Blad

Om det foreslåtte togtilbudet i 2025: – Nei, dette godtar vi ikke!

– Vi godtar ikke uten videre Jernbanedirektoratets foreslåtte ruteplan. 

Jarlsberg Avis

Stasjonen alle glemte og som ingen tar ansvar for

Å reise fra Kolbotn stasjon er spissrotgang på vinterstid. 

Østlandets Blad

Treigest i Oslo: Kan bli mer effektiv og punktlig

Trikken er treigest sammenliknet med buss og T-bane. Men med ny teknologi, kan det hende trikken vil bli litt mer effektiv. 

Nordre Aker Budstikke

Hva er god praksis

Bane NORs tekniske regelverk som ligger til grunn for kontraktene i Follobaneprosjektet er på 5516 sider. En kan trygt si at Follobaneprosjektet i teknisk kompleksitet er sammenlignbart med store industriprosjekter, hvor en finner tekniske feil og mangler i sluttfasen som må rettes opp. 

bygg.no

Vejsektoren kan ikke udnytte den grønne el godt nok – jernbanen har fysikkens love med sig

Medierne omtaler jævnligt projekter, der skal gøre vejtrafikken grøn og et af dem er en elektrificering af vores motorveje, så nye elektriske lastbiler kan køre på grøn el. 

ingeniøren.dk

Nok en vellykket testkjøring av Follobanen

Natt til torsdag har Bane Nor testkjørt Follobanen med fire doble togsett. Det er foreløpig ikke oppdaget feil, og anlegget fungerer som det skal. 

bygg.no

Hydrogen, batterier og nye digitale løsninger: – Jernbanen blir enda grønnere

– Vi må utnytte jernbanen bedre for å lykkes med overgangen til bærekraftig mobilitet, sier Gian Luca Erbacci, Europa-sjef i Alstom, en av verdens største togprodusenter. 

Dagsavisen

Norske Tog Options 25 Additional Coradia Nordic Regional Trains from Alstom

Norske tog has ordered a further 25 Coradia Nordic regional trains from Alstom. 

Railway-News

Brukte 330.000 kilo sprengstoff

Mens vi i 2023 opererer i milliardklassen, var anbudet på «hullet i Ulriken» på 26 millioner. For 60 år siden i morgen kl. 0800, gikk den siste salven som åpnet opp mot Arna. 330.000 kilo sprengstoff hadde gjort jobben! 

Bergensavisen

Grønt lys fra Bane Nor vil føre til umiddelbar endring hos Vy: – Kan kjøre i gang omgående

Så lenge Follobanen har vært stengt, har all togtrafikk måtte kjøres via Østfoldbanen (den gamle linjen mellom Ski og Oslo S). Dette har påvirket antall avganger og reisetid mellom Østfold/Follo og Oslo S. 

Østlandets Blad

Ordførere sjokkert over signalet: – Dette var hard kost

Det ligger ikke an til noen store tiltak på Rørosbanen i ny nasjonal transportplan. Ordførere i Østerdalen er sjokkert. 

Østlendingen

Elverum og Østerdalen i bakevja: – Vi blir holdt for narr

– Vi blir holdt for narr, tordner Ernst Tore Bekken (Pp). Formannskapet i Elverum tar avstand fra manglende satsing på Elverum og Østerdalen i ny nasjonal transportplan (NTP). 

Østlendingen

Krangler om tog i Stor-Trondheim: – Redd vi havner bak i køa

Er toget en del av byvekstavtalen? Ja, mener kommunene. Nei, mener staten. 

Adressa

Flere togstrekninger i drammensregionen holder stengt mot slutten av måneden

Skal du ut og reise med toget mot slutten av februar kan det tenkes at du heller ender opp på bussen. 

Drammens Tidende

Solarpanels zwischen Bahngeleisen

Solarpanels innerhalb der Bahngeleise sollen helfen, unseren Strombedarf in Zeiten einer drohenden Energiekrise zu decken. 

srf.ch

Oppkast, gift og milliardoverskridelser: Jernbaneprosjektene som sporet av

Follobanen er på ingen måte det første skandaleombruste jernbaneprosjektet her til lands. – Folk ble sjøsyke, forteller Kjell Werner Johansen ved TØI, om en av de tidligere fiaskoene. 

Dagsavisen

Bane Nor-ansatte har lav tillit til egen ledelse

Bane Nors øverste ledelse sliter med lav tillit hos sine rundt 3.400 ansatte. 

bygg.no

Scotland's newest railway station upgrades with first-of-a-kind technology

Inverness Airport railway station, which on February 2 officially became Scotland's newest train station, will benefit from state-of-the-art signalling technology. 

Daily Record

Må kjøre egen bil for tog: – Nå er vi tre som kjører sammen

Det er ikke enkelt å pendle med tog, når toget ikke kommer til passende tidspunkt. – Nå er vi tre som kjører sammen i egen bil. 

Telemarksavisa

Her dukket det opp en brakkeby: – Skal jobbe fram til august

På Breivoll gjøres det nå en viktig jobb med å øke kapasiteten på Vestfoldbanen. 

Sande Avis

Christar fikk iskald opplevelse på toget: – Foreldre måtte gi vekk jakkene til barna

En passasjer forteller om to iskalde timer da Bergensbanen stod i Vikersund. 

Bergensavisen

Har lagt planer for ny stasjon. Slik kan det bli.

På Sparbu stasjon kan det bli to spor, ny plattform og overgang. Her får du innblikk i planene. 

Steinkjer24

Rødt vil legge ned Bane Nor – ønsker full gjennomgang av jernbanen i Norge

Rødt-leder Bjørnar Moxnes har fått nok av problemene med Follobanen, og ønsker å legge ned Bane Nor. 

bygg.no