Jernbanenyheter

Bane Nor ville åpne tross advarsler: – Det vil få alvorlige konsekvenser

Bane Nor satte omdømmet og kundenes tillit på spill, mente Vy. 

Nettavisen

Feilretting på Follobanen har kostet 60 millioner så langt

Forsinkelsene og feilrettingen på Follobanen har kostet 60 millioner så langt, opplyser Bane Nor til TV 2.

bygg.no

De talte ekspertene midt imot. Nå kommer folk for å lære av de ansatte

De droppet eksperter og konsulenter. I stedet fikk de ansatte ansvaret for å utvikle den nye trikkeløsningen – blant annet med saks og papp.

Fagbladet

Slik blir de nye togene til 8 milliarder kroner

Norge kjøper 17 langdistansetog for 8 milliarder kroner. Om tre år dukker de opp på Bergensbanen, og senere på de andre fjerntog-strekningene. 

NRK Vestland

Torsdag på linje 5 er best. Men trikk på Løkka er også populært

Her er 8 små statistikker fra Oslos kollektivtransport. 

Dagsavisen

Stadler skal levere Norges nye fjerntog

I dag tildelte Norske tog kontrakt til Stadler for kjøp av 17 fjerntog. Med opsjoner kan det kjøpes inn inntil 100 nye tog. 

Norske Tog

Norske tog AS inngår stor kontrakt om levering av nye fjerntog

I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Etter en omfattende anbudskonkurranse offentliggjøres fredag 17. februar hvilken togprodusent som tildeles kontrakt for levering av Norges nye fjerntog. 

Norske Tog

New Avanti West Coast Fleet Begins Main Line Testing

Avanti West Coast has started testing its new Hitachi fleet on the West Coast Main Line. 

Railway-News

Har bygget hemmelig, privat jernbane

Det uavhengige russiske mediet Proekt skriver i en ny rapport at det er bygget en hemmelig jernbane i Russland - ene og alene til bruk for Putins private tog. 

Dagbladet

Splittes togtrafikken på Østlandet, kan det bli enda flere avvik, tror ansatte i togdriften

Materiellstyrer i Vy, Trond Paulsen, mener en oppsplitting kan føre til flere forsinkelser og innstillinger. Her forklarer han hvorfor. 

NJF magasinet

Flere togavganger på Nordlandsbanen innstilt

Skyldes mangel på lokomotiv. 

Avisa Nordland

Mener han ble vraket som vognfører etter kritisk spørsmål på infomøte

Dan Takle søkte jobb som bybanefører for selskapet Tide. Etter å ha tatt ordet på et allmøte var han ikke lenger aktuell for jobben, til tross for at selskapet sliter med stor førermangel. 

Bergensavisen

Venter på utspill fra staten om turvei – men ett parti vil skrinlegge nå

Kommunedirektøren gikk før kommunestyremøtet onsdag inn for å bevilge 1 million kroner til detaljregulering for turvei på det nedlagte togsporet mellom Larvik og Porsgrunn. 

Østlands-Posten

Lager film om tog-Hilde: – En spennende karakter

Mange brenner for Nord-Norge-banen. Hilde Sagland gjør det bokstavelig. 

Nordlys

Svakt kunnskapsgrunnlag preger Jernbanereformen

Både referanser, grundig drøfting av alternative løsninger og gjennomgang av sammenlignbare lands erfaringer mangler i «Jernbanereformen».

Transportøkonomisk Institutt

Skjøter ble utført med elektrikerteip på Follobanen

Kabler som brant på Follobanens høyspentanlegg, ble kun skjøtet med PVC-teip, heter det i Bane Nors tekniske rapport om problemene på strekningen. 

bygg.no

Thomas blir ofte glemt igjen på toget

– Det er nedverdigende, sier togpendleren. 

NRK Oslo og Viken

Venter på Follobanen: Planlegger 24.000 boliger i Follo

Tre kommuner kniver om oppmerksomheten til utbyggere og folk som vil bo landlig, med hurtigtog til Oslo S. 

NRK Oslo og Viken

Flytoget vil også bli Bytoget

Her er «Bytoget». Namnet er klart viss Flytoget får køyre regiontog på Austlandet dei neste åtte åra. Dei lover fleire avgangar og god service. 

NRK

Med 12.000 sensorer er den nye Oslo-trikken en av verdens mest avanserte

Når Sporveiens nye trikker inntar Oslo, betyr det enklere adkomst, bedre plass og en mer moderne reiseopplevelse. Men en av de største forskjellene er det du aldri ser. 

Teknisk Ukeblad

Bane Nor fortsetter testkjøringen på Follobanen

Bane Nor har i samarbeid med Vy kjørt testturer med tre doble togsett på dagtid i helgen. 

bygg.no

Bane Nor skal bygge om flere stasjoner – jakter entreprenør

Det skal tas i bruk nye togsett på lokaltogstrekninger i Oslo-området. Det innebærer at flere stasjoner må bygges om, og Bane Nor ser nå etter entreprenører til å utføre jobben. 

bygg.no

Bane Nor er klar over at Kolbotn stasjon skulle vært prioritert

Og de slipper ikke unna stadige påminnelser om det. 

Østlandets Blad

Store forsinkelser på T-banen – skinne kan ha knekt

Alle linjer er forsinket. Reisende må belage seg på forsinkelser utover dagen. 

Nordre Aker Budstikke

«Stasjonen alle glemte», du liksom

Det er mulig ØBs konstituerte ansvarlige redaktør glemte både Kolbotn stasjon og gamle Oppegård da han pakket snippesken sin og satte jobbkursen mot Ski. 

Oppegård Avis

Helt vanlige metaller kan bli en CO2-fri energikilde

For miljøvennleg fyring av damplokomotiv i framtida? 

Teknisk Ukeblad

Fant sammen på toget og dannet egen losje: – Vi sitter ikke i stillevogna

Da turen hjem fra Hamar til Moelv tok en time fikk dagpendlerne nok og tok grep. Slik blir det nye vennskap av. Og tullprat. Mye tullprat. 

Ringsaker Blad

Om det foreslåtte togtilbudet i 2025: – Nei, dette godtar vi ikke!

– Vi godtar ikke uten videre Jernbanedirektoratets foreslåtte ruteplan. 

Jarlsberg Avis

Stasjonen alle glemte og som ingen tar ansvar for

Å reise fra Kolbotn stasjon er spissrotgang på vinterstid. 

Østlandets Blad

Treigest i Oslo: Kan bli mer effektiv og punktlig

Trikken er treigest sammenliknet med buss og T-bane. Men med ny teknologi, kan det hende trikken vil bli litt mer effektiv. 

Nordre Aker Budstikke

Hva er god praksis

Bane NORs tekniske regelverk som ligger til grunn for kontraktene i Follobaneprosjektet er på 5516 sider. En kan trygt si at Follobaneprosjektet i teknisk kompleksitet er sammenlignbart med store industriprosjekter, hvor en finner tekniske feil og mangler i sluttfasen som må rettes opp. 

bygg.no

Vejsektoren kan ikke udnytte den grønne el godt nok – jernbanen har fysikkens love med sig

Medierne omtaler jævnligt projekter, der skal gøre vejtrafikken grøn og et af dem er en elektrificering af vores motorveje, så nye elektriske lastbiler kan køre på grøn el. 

ingeniøren.dk

Nok en vellykket testkjøring av Follobanen

Natt til torsdag har Bane Nor testkjørt Follobanen med fire doble togsett. Det er foreløpig ikke oppdaget feil, og anlegget fungerer som det skal. 

bygg.no

Hydrogen, batterier og nye digitale løsninger: – Jernbanen blir enda grønnere

– Vi må utnytte jernbanen bedre for å lykkes med overgangen til bærekraftig mobilitet, sier Gian Luca Erbacci, Europa-sjef i Alstom, en av verdens største togprodusenter. 

Dagsavisen

Norske Tog Options 25 Additional Coradia Nordic Regional Trains from Alstom

Norske tog has ordered a further 25 Coradia Nordic regional trains from Alstom. 

Railway-News

Brukte 330.000 kilo sprengstoff

Mens vi i 2023 opererer i milliardklassen, var anbudet på «hullet i Ulriken» på 26 millioner. For 60 år siden i morgen kl. 0800, gikk den siste salven som åpnet opp mot Arna. 330.000 kilo sprengstoff hadde gjort jobben! 

Bergensavisen

Grønt lys fra Bane Nor vil føre til umiddelbar endring hos Vy: – Kan kjøre i gang omgående

Så lenge Follobanen har vært stengt, har all togtrafikk måtte kjøres via Østfoldbanen (den gamle linjen mellom Ski og Oslo S). Dette har påvirket antall avganger og reisetid mellom Østfold/Follo og Oslo S. 

Østlandets Blad