Jernbanenyheter

Missing link» mellom Moss og Horten står i stampe

Jernbane må være med i fremtidig tunnel mellom Moss og Horten. 

Fredrikstad Blad

Pusser opp Oslo Bussterminal for 60 millioner kroner

Nye kundetoalett, bedre utnyttelse av areal og fargekoding av skilt er bare noen av tiltakene som settes i gang fra januar neste år, når Oslo Bussterminal får et ettertraktet ansiktsløft.

NRK Østlandssendingen

Rykende uenige om avstand til kollektivpunkter

Mens Bærum fortettes krangler politikerne om hva som er kort vei til buss, bane eller tog. 

Budstikka

Follobanen som pilotprosjekt

1/3 av arbeidet med Follobaneprosjektet er utført. På flere områder er storskala-prosjektet et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging.

Jernbaneverket

Klart med fortsatt nattågstrafik till övre Norrland

Trafikverket har idag beslutat att förlänga avtalet om nattåg till och från övre Norrland med två år.

Trafikverket

Flertall for stasjon ved Vikingskipet

Kommunestyret i Hamar stemte i dag for at jernbanen skal vekk fra strandsonen, og legges til trase øst, med ny stasjon ved Vikingskipet. 

NRK Hedmark og Oppland

Viktiga milstolpar för ökad kapacitet på Hamnbanan i Göteborg

Från den 19 december är det dubbla järnvägsspår över älven i Göteborg, då är både Norra och Södra Marieholmsbron i drift. Den mest sårbara punkten på hela transportsträckan till och från hamnen är därmed bortbyggd.

Trafikverket

I dag går togene på Meråkerbanen igjen

Rekker den siste juletrafikken fra Hell mot Sverige. 

Stjørdalens Blad

Tog og turisme

I diskusjonen om Nord-Norgebanen har turisme vært et nedtonet område. 

Troms Folkeblad

Trøbbel i Oslotunnelen ga store togforsinkelser tirsdag kveld

Problemer med en sporveksel mellom Oslo S og Nationaltheatret fører til omfattende forsinkelser i lokaltrafikken rundt Oslo. 

Aftenposten

Østlig togtrasé Hamar ikke fullstendig utredet

Ett av argumentene som Jernbaneverket bruker for å fraråde stasjon ved Vikingskipet i Hamar, alternativ øst, er ikke fullstendig utredet. Det innrømmer Jernbaneverket. 

NRK Hedmark og Oppland

Her kommer det til å skje ulykker igjen

– Det er bare et tidsspørsmål før det smeller igjen, sier en nabo etter fredagens krasj med Bybanen. 

Fanaposten

Mangler togsett

Måtte sette inn tog med færre seter fra Lundamo fordi togsett er blitt skadet på Rørosbanen. 

Trønderbladet

Forth Bridge set for world heritage celebration

The Forth Bridge is to feature in a new event dedicated to Scotland's world heritage sites. 

The Scotsman

Bane NOR skal gjøre signalfeil til historie

Statens nye selskap Bane NOR planlegger å erstatte hele det gamle utvendige lyssignalanlegget med et flunkende nytt fiberanlegg innen 2019. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Jernbane i Finnmark: – Spennende, men ikke prioritert

Ønsket om jernbane fra Nord-Finland til Finnmark er stort i nord. Men statsminister Erna Solberg har ikke det øverst på sin liste. 

NRK Finnmark

Sarpsborgs ordfører: Stor sannsynlighet for at dobbeltsporet stanser i Fredrikstad

Jeg innser at det er stor risiko for at Sarpsborg bystyre sier nei til dobbeltsporutbyggingen Jernbaneverket ønsker. 

Sarpsborg Arbeiderblad

Røykutvikling om bord: Tog innstilt fra Os til Hamar

Sørgående tog fra Trondheim har fått tekniske problemer og står mellom Os og Tolga. NSB melder om røykutvikling om bord i toget. 

Østlendingen

Statsministeren åpnet nye Holmestrand stasjon

Statsminister Erna Solberg satt i førerhuset da toget suste inn på stasjonen. 

NRK Vestfold

Solberg i førerhuset inn på nye Holmestrand stasjon

Statsministeren fikk kjøre toget. 

ABCnyheter

Muligheten må gripes. Det handler om å redde liv

Utviklingen har gått i fullstendig feil retning. Målet er å få mer gods på jernbane og båt. Men i nord har antall vogntog på veiene økt dramatisk. 

Avisa Nordland

Avstander og jernbane

Grunnlaget for jernbanens driftsøkonomi og konkurransefortrinn er avstander, lange distanser og enda lengre avstander. 

itromso.no

En løsning vi ikke har råd til

Vi ønsker et bedre kollektivtilbud, men ikke i form av en absurd dyr trikk. 

Bergens Tidende

Holmestrand knuste den gamle rekorden: Et pepperkaketog for rekordbøkene

Med den entusiasmen og iveren som folk i Holmestrand, Hof og Sande gikk til bakefjøla med, så måtte det bli verdensrekord. Den nye rekorden er 370,75 meter pepperkaketog!

Tønsbergs Blad

Mens andre hoiet og heiet kjente jeg plutselig hvor tomt alt ble

Da jeg var liten smakte toget saft-og-vann. Saft-og-vann laget av rips fra farmors hage i Kirkegaten. Plukket av rause hender, sukret grundig og saftet etter alle kunstens regler. Saften ble blandet med iskaldt vann fra springen og servert i tynne glass med håndmalte prestekrager på.

Den smakte best hvis jeg fikk drikke den ute i hagen. Ripsrød saft og kanelsnurrer. Perfekt niste for den som bare skulle sitte litt i hagen, dingle med beina og se på toget.

Tønsbergs Blad

Frp klarer ikke å vekke liv i den dødfødte forlengelsen av Frognerseterbanen

Debatten om forlengelse av Frognerseterbanen til Tryvann og nytt Tryvannstårn fortsetter. 

Akersposten

Sløve NSB-kunder fanges på direktetog

Skal fra Oslo til Sandvika, men havner i Tønsberg. 

Aftenposten

Holstad stasjon råtner fortsatt på rot

Ingen konkrete planer for bygningen, men E18-avklaringen gjør at endringer nærmer seg. 

Østlandets Blad

Ingen jernbane-enighet etter mekling

Det ble ingen enighet om framtidig jernbanetrasé gjennom Hamar i torsdagens mekling hos fylkesmann Sigbjørn Johnsen. 

Hamar Arbeiderblad

Bybane blir (sikkert) bra

Det kan være nyttig å huske på det vi har lært av Bybanen så langt. 

Sydvesten

Magnettoget, Norges nye grønne infrastruktur

Klokka er halv syv og en gruppe mennesker som bor i og rundt Bergen bestiller transport med selvkjørende bil og tar seg til togstasjonen hvor de går om bord i dagens første magnettogavgang som går direkte til Oslo. 

sysla.no

Alle tog til og fra Narvik står på grunn av feil i Sverige

Alle tog på Ofotbanen er innstilt. 

Fremover

Mer plass for bilene på Hell stasjon

Det har aldri før vært så mange parkeringsplasser som nå på Hell stasjon. 

Stjørdalens Blad

Bybanen til Fyllingsdalen kan være klar om fem år

Bybanen fra sentrum til Fyllingsdalen vil bruke lenger tid enn bussen. Likevel tror kommunens planleggere at mange fyllingsdøler vil velge bane foran buss. 

Sydvesten

Tar trikken til Stortinget

I dag skal SVs stortingsgruppe foreslå at staten skal betale halve regninga for trikk over Tonsenhagen og ned til Linderud. Hele prosjektet vil trolig koste rundt 1,5 milliarder kroner. 

groruddalen.no

Nyhetsbrev Follobaneprosjektet

Hva skjer nærmest Oslo sentrum? Via nyhetsbrevet ønsker Jernbaneverket å informere naboer nærmest Oslo sentrum om anleggsarbeidet de neste månedene.

Jernbaneverket

Jomfrubråten lehus fjernes

13. desember 2016: Lehuset på Jomfrubråten fjernes, selv om innbyggerforslaget ikke er behandlet ennå. Flyttes til Sportsplassen utgående. Saken ruller videre.

Youtube video