Co2b  770
3-klasse sidegangsvogn

Co 770

Litra (type) Co2b
Nummer 770
Byggeår 1917
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
I ordinær trafikk til 1981
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Co 770 Mo i Rana 1974
Co 770 Lodalen, Oslo 1977
Co 770 Oslo Ø 1979
Co 770 Elverum 2015
Co 770 Interiør 2010
Vogn 770 er en sidegangsvogn som ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Eidsvold-Ottabanen i 1917.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
I alt 64 vogner av samme hovedtype som 770 ble levert mellom 1915 og 1925, dette er det største antallet av en enkelt type trevogner som ble bygget.
 
Vogn 770 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene i Gudbrandsdalen og på Dovrebanen, men senere ble den å se på hele Østbanenettet.
Den er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått en del av de vanlige moderniseringene. Dette omfatter i hovedsak nye seter av stålrørtype, blending av vinduer i takoppbygget, og innvendig veggkledning med huntonittplater.
 
Vogn 770 ble utrangert i 1981 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den stod deretter hensatt i noen år, men ble i 1987 satt i stand og er siden blitt brukt av Norsk Museumstog til kjøring av veterantog på det nasjonale jernbanenettet.
 
 
 
----------