item, $params); ?>

Ajourført 4.8.2014

Feil og mangler

Kolonnen 2004 angir med «x» at denne opplysningen også var feil i Banedata 2004.

Side

 

2004

15

I tabell 1.2 skal «Asker-Lier-Brakerøya» være «Asker-Tuverud-Brakerøya», nåværende Lier hp het Tuverud ved åpningen. I første avsnitt av teksten over tabellen er ikke banenettets omfang riktig, se tabell 5.1 for rette tall.

16f

I tabellen over komplette sikringsanlegg mangler følgende: 1938: Strømmen, 1954: Katterat, Frogner og Hauerseter, 1962: Vikersund, 1971: Aker, 1978: Fidjetun, 1990: Rolvsøy, 1994: Sel (nye), 1998: Eidsvoll (nye), 2002: Nykirke (nye).

Følgende er feil: 1943 Dombås fjernes (se 1924), 1965: Rjukan rettes fra 1962, 1969: Hamar rettes fra 1954.

div

I strekningslistene mangler tilsvarende følgende sikringsanlegg: Selsbakk sikringsanlegg fra 08.09.1926, Vålåsjø 2013, Bergsgrav 05.12.1977, Mære 24.10.1977, Jensrud 2013, Barkåker 2011. Feil årstall er brukt på Hell 29.12.1965 (ikke 1955), Grindvoll 22.08.1973 (ikke 1963), Hval 13.11.1973 (ikke 1963), Hallingskeid 18.10.1971 (ikke 1961), Meheia 29.12.1967 (ikke 1957).

21

I tabell 1.6 bør også strekningen Marienborg-Trondheim inn med dato 17.09.1921. Hadde to spor fra denne datoen, nå fullverdig dobbeltspor.

x

21

I tabell 1.6 har ikke Askerbanen kommet med

32

Bildetekst angir at kartet er fra km 101 på Kongsvingerbanen, på kartet framgår km 106 (etter km før 1953)

56

Kornsjø: Enkelte persontog stopper fortsatt ved behov på stasjonen for påstigning av personell

59

Sidesportabellen viser 2 ganger til kart over Askim på side 355, rett skal være side 357

104

Fåberg har ikke persontrafikk, status skal være fjsx 14.12.1966, ikke fjs

x

110

Hjerkinn har stedskode HJN, ikke HJL

130

Rudstad har persontrafikk, gjenopprettet 08.01.2006. Ny status fjs fra den datoen.

134

Auma har persontrafikk, gjenopprettet 08.01.2006. Ny status hp fra den datoen.

164

Bjerka st ligger 6 m over havet, ikke 16 som anført. Her har for øvrig Rutebok for Norge som er vår kilde hatt samme feilen i alle år.

x

186

Jensrud bp nedl. 30.06.2013, ikke 1985.

Fotnote 4 gjelder Elnes og skal fjernes på Stryken.

202

Bildetekst venstre øverst (Gulsvik st): Flå og Bromma utgår (jfr høyre bilde).

Bildetekst høyre (Bromma st): Tilføyes Urdland.

208

Øyestøl overbygg (km 260,64) er revet

209

Haugastøl – svingskive var fjernet pr 2009

215

Bildetekst: Bildet fra Myrdal stasjon viser tog til Flåm, ikke tog til Myrdal

227

Sidespor km 472,96: oppgitt km i parentes skal være 472,87, ikke 482,87

235

Tabell ATC: Skøyen – Asker (nest siste linje) skal være Skøyen – Stabekk, jfr tabell 1.5 s 20

246

Kjedebrudd km 10,00 skal være +87m, ikke +870m. Medfører at kolonnen km reell viser 0,78 km feil for Sandvika (skal være 14,32) og Asker (23,25). Her er også vår kilde feil. Gir også feil på forsatsside og i fotnote 1 s 235.

263

Lokstall Sperillen st står fortsatt, skulle stått med kursiv skrift

x

266

Kjedebrudd km 78,12 skal være +377 m, linjen har blitt kortere

270

Kjedebrudd km 117,69 skal være +306 m, linjen har blitt kortere

272

Gokstad hp (km 137,56) lå på høyre side av sporet, er plassert på venstre i boka.

Bærløkka hp (km 143,27) lå på høyre side av sporet, er plassert på venstre i boka.

278

Skei tunnel, km 148,83: Har fått et merke for ekspedisjonssted i høyrekolonne, dette utgår

302

km 185,48, undergang for riksv. 36 utgår, denne ligger på Bratsbergbanen, se side 276 samme km

387

Tabell for banestandard har ikke blitt oppdatert med nye baner siden forrige utgave av Banedata

397

Gevingåsen tunnel har ikke kommet med i listen, skal inn på plass 13 med 4515 m

408

Haugastøl – svingskive var fjernet pr 2009

421

Aurskog-Hølandbanen: Den delen av banen som er bevart ble fredet 19.02.1982, jfr side 90

424

Krøderbanen: De øverste 2,4 km av banen ble fredet 05.01.1981 og resten av banen foreslås vurdert for fredning pr 2013, jfr side 260

435

I tabell: Etterstad-Brynseng-Oppsal, driften ble overdratt til A/S Bærumsbanen 04.01.1937, ikke 1936

438

På kartet over Bybanen: Holdeplassen Mårdalen har blitt kalt Måndalen

443

Åmdal verks gruver er for tiden ikke i bruk, ordet ikke har falt ut

461

Del 3 11.11.2015: Østfoldbanen ble ferdig elektrifisert i 1940 og skal ha 75 års jubileum, ikke 50

468

Jensrud har ikke kommet med i registeret (nr 1608.1, side 186)

 


Nye fakta

Opplysninger som har kommet til etter utgivelsen:

 

Side

 

48

Tveter bp ble nedlagt 16.08.1989

67

Kløfta første stasjonsbygning lå på venstre side, mens den andre kom på høyre side, byggeår for bygning 2 rettes til 1925

77

Sidespor Loenga-Tøyen km 1,57: Høyer-Ellefsen sidespor ble nedlagt 1938

93

Planlagt navn på Vestmarka [Almenningen]

145

Sidespor km 8,55: Værestrand sidespor lå på venstre side, retning mot Trondheim

155

Åsen stasjonsbygning brant 28.12.1942

216ff

Planlagte navn på stasjoner Vossebanen: Voss [Vossevangen], Bulken [Rekne] og Vaksdal [Vordal]

226

Sejersberget tunnel tatt ut av bruk 26.05.1954

227

Sidespor km 479,19: Frank Mohn sidespor ligger på høyre side, retning mot Oslo. Sporet eksisterer og burde stå under sidespor i dag (Gamle Vossebanen)

282

Tinfos øvre, ca km 146,55, holdeplass opprettet ca 1993 i forbindelse med kjøring av turisttog på Tinnosbanen. Er ikke nevnt i offisielle kilder fra NSB.

304

Planlagt navn på Vegårshei stasjon: [Høl, senere Vegårdshei]

369

Manglende markeringer av eksp.steder og sidespor på NOB: Solbakken |○, Fana grustak:└|, Framnes: |┐, Eikhaugen: |┐, Os skogbrukslag: |┘, Hetleflåten: høyre ukjent spiss, Skogen: └|

376

Fra 25.06.2013 er driften av banen overført fra Sydvaranger Gruve AS til datterselskapet Sydvaranger Malmtransport AS

429

I kap 6.2.5 nevnes kun Skansen og Hjuksa som fredede bruer. Alle bruer som ligger på fredede banestrekninger er fredet som en del av disse strekningene.