Nytt fra Norsk Museumstog

 

Av Bjørn Halling

Nordmarka RundtNMTs "Nordmarka rundt" passerer straks Jevnaker.
Foto: Getol
Omorganiseringen av Jernbaneverket, med oppsplittingen i Bane Nor og Jernbanedirektoratet, fikk også innvirkning på Jernbanemuseet og museets trafikkutøverenhet. Jernbanemuseet ble underlagt direktoratet, men med en relativt fri stilling. I forhold til jernbanedriften anså Statens Jernbanetilsyn at Jernbanemuseets trafikkutøverenhet var en ny virksomhet, og de måtte derfor sende inn ny, komplett søknad om lisens og sikkerhetssertifikat. Saken ble først avklart i slutten av januar 2017, og komplett søknad overlevert i begynnelsen av mai. Formellt er behandligstiden opptil 4 måneder, men noen estimert dato for godkjennelse er foreløpig ikke gitt.

For NMT og Historiske Togreiser er dette selvfølgelig svært uheldig. Vi hadde planlagt en omfattende kjøresesong med start midt i mai. Nå vet vi ikke når kjøringen kan starte, men sammen med Jernbanemuseet har vi vurdert at det er sannsynlig at godkjennelsen kan være på plass og intern kursing gjennomført rundt 1. september. Vi har derfor satt "Nordmarka rundt" 31. august som første kjøredag. Så langt har vi planlagt fem turer Nordmarka rundt, og en tur til Bergen.

På Grorud må vi redusere bruken av spor fra to til ett, dette skyldes jernbanereformen, som forutsetter at flere vedlikeholdsleverandører får adgang til verkstedene. Dette har skapt en hel del ekstra arbeide og kostnader for oss, vi må rydde opp i og tømme interne vogner som skal fjernes, og vi må kjøpe brakker og container i stedet for internvogner. Men vi må allikevel se det positive i at Bane Nor Eiendom (tidligere ROM) lar oss beholde et spor, og helt tydelig er positive til vår virksomhet.