G3  5658
Lukket godsvogn med militærinnredning

G3 5658

Litra (type) G3
Nummer 5658
Byggeår 1914
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 978
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til ca 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 8,5 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m2
Lasteevne 15,0 tonn
G3 5658 Kløftefoss 2005
G3 5658 Krøderen 2006
G3 5658 Krøderen 2018
G3 5658 G3 5658 er innredet for transport av soldater og hester. Her er fjordingen "Rei" på tur i 2001
G3 5658 Reparasjoner utføres i Krøderbanens verksted
G3  5658 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
G3 5658 ble levert til Dovrebanen i 1914 og var blant vognene med 12 tonns hjulsatser. I 1942 fikk den trykkluftbremser, doble bremsebommer og hylsebuffere, men ellers gikk den stort sett uforandret i ordinær godstrafikk frem til de siste G3-vognene ble utfaset i 1970. Deretter ble den benyttet som stasjonsvogn på Nelaug.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 5658 i 1982. Den ble ble pusset opp i 1993, og fikk da det utseende den hadde fra slutten av 50-tallet og frem til ca. 1970.
Vognen er komplett med sammenleggbar militærinnredning for «40 Mann - 8 Hester».
 
G3 5658 er nå stasjonert på Krøderbanen. Den brukes ved spesielle arrangementer, men også av og til i persontogene for transport av sykler, dyr eller reisende som vil kjenne den ekte tresmaken..
 
 

----------

 

 

 

 

 

Ø2  16892
Bunntømmingsvogn

Ø2 16892

Litra (type) Ø2
Nummer 16892
Byggeår ramme 1876
Fabrikant Atlas, Stockholm
Levert til NSB
Ombygget til Ø2 1956
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 6,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Hensatt
Ø2 16892 Kløftefoss 2010
Ø2 16892 Kløftefoss 2021
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16892 ble levert fra Atlas i Stockholm i 1876 som stakevogn N1 4091 til Smaalensbanen.Ombygging til Ø2 skjedde i 1956.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da den anselige alder av 109 år. Den ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb ved utrangering.
Vogn 16892 er nå stasjonert på Krøderbanen. Den har i perioder vært brukt til utkjøring av grus for vedlikehold av sporet, men er for tiden hensatt.
Fra 2012 til 2014 var vognen feilmerket med nr. 16852.

 
 
----------
 
 
 
 

 

 

NP3  13054
Stake- og malmvogn

NP3 13054

Litra (type) NP3
Nummer 13054
Byggeår 1912
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 692
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 8,2 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold 8,2 m3
Lasteevne 15,0 tonn
NP3 13054 Krøderen 2000
Lastet med dampkjel
NP3 13054 Kløftefoss 2010
NP3 13054 Krøderen 2020
NP3 13054 er en kombinert stake- og malmvogn
 
For malmtransport av større omfang ble det vanligvis anskaffet spesialbygde bunntømmingsvogner med tilhørende mekaniske anlegg for lasting og lossing. Når det dreide seg om mindre mengder malm ble det heller benyttet åpne vogner av standardtyper som ble losset manuelt. I noen tilfeller ble imidlertid standardtypene tilpasset noe til malmtransport, og det oppstod kombinasjonslitra som NP.
 
Ofotbanen fikk mellom 1912 og 1923 levert 30 kombinerte stake- og malmvogner. Til forskjell fra vanlige N-vogner hadde disse jernplatekledde gulv og hengslede sidekarmer. Sidekarmene var oppdelt i seksjoner mellom stakefestene, og stakefestene kunne om nødvendig tas av.
Vognene hadde ikke noe med transporten av jernmalmen å gjøre, men ble anskaffet for å frakte kobberkis som kom med båt til Narvik havn og skulle videre til Sverige. Vognene kunne ved behov også brukes som vanlige N-vogner for alminnelig gods.
 
Vogn 13054 ble levert fra Eidsfos Verk til Ofotbanen i 1912. Vognen ble ikke endret i driftstiden, og den var hele tiden stasjonert i Narvik.
I 1970 ble den omlitrert til internvogn og ble benyttet av baneavdelingen på Ofotbanen.
 
Vogn 13054 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1993 og transportert sørover.
I 1998 var den ferdig oppusset og fremstår nå i tilnærmet opprinnelig utseende.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.

 

----------
 
 
 
 

 

M1  10394
Grusvogn

M1 10394

Litra (type) M1
Nummer 10394
Byggeår 1915
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Rørosbanen
I ordinær trafikk til 1978
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,31 m
Vognvekt 5,89 tonn
Lasteflate 15,9 m2
Rominnhold 4,9 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt
M1 10394 Kløftefoss 2021
M1 10394 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1915 til Rørosbanen.
Det er en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
Vogn 10394 ble levert til den smalsporede Rørosbanen i en serie på 30 grusvogner, og hadde opprinnelig nummer 3046. Vognene var bygget som alminnelige normalsporede grusvogner, men ble ved leveransen montert med hjulaksler for smal sporvidde. De ble benyttet under omleggingen av Størenbanen til normalspor i forbindelse med Dovrebanens fremføring til Trondheim. Etter at dette anlegget var fullført ble vogn 3046 bygget om til normalspor og fikk sitt nåværende nummer. Det opprinnelige nummeret kan imildertid fortsatt sees på vognrammen.
Etter ombyggingen gikk vognen praktisk talt uendret hele sin driftstid. Den ble først utrangert i 1978, og var da stasjonert på Lillestrøm.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering i 1978. Den er nå lagret på Krøderbanen i påvente av istandsetting.

 
 
----------

 

 

 

 

 

N1  10804
Stakevogn

N1 10804

Litra (type) N1
Nummer 10804
Byggeår 1900
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Merakerbanen
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,31m
Vognvekt 6,20 tonn
Lasteflate 19,1 m2
Rominnhold 5,8 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Under restaurering
N1 10804 Kløftefoss 2020
N2 10804 er en stakevogn av standardtype.
 
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Frem til 1900 ble N-vognene levert med trestaker, og vognbredden var bare 2,44 m. Den siste serien med 550 slike vogner ble bygget mellom 1895 og 1900. Utviklingen av vognmateriellet gikk imidlertid forholdsvis raskt i årene etter 1900, og disse relativt nye vognene ble fort umoderne. I årene 1928-35 ble derfor rundt 300 slike vogner bygget om og modernisert. Den viktigste endringen var at bredden ble øket fra 2,44 til 2,90m, dessuten fikk de nye staker av T-jern av samme type som de nyeste N-vognene hadde. De fikk et meget langt liv i trafikk, og de siste ble først utrangert mot slutten av 1960-tallet.
 
N2 10804 ble levert til Meraakerbanen i 1900. I 1931 ble vognen bygget om med større bredde og nye jernstaker. Det er ukjent når den ble tatt ut av ordinær trafikk, men trolig ble den tatt i bruk som internvogn i Kristiansand distrikt en gang på 1960-tallet.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 10804 i 1990. Restaurering er igangsatt, men er foreløpig stilt i bero fordi det ble oppdaget relativt store rustskader. Vognen er for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen.

 
 
 
----------