Leie eget museumstog? Ta kontakt på tlf 415 21 784 eller benytt vårt kontaktskjema.

altVi kan tilby en reiseopplevelse ingen andre kan i Norge i dag. Alle våre vogner er fra perioden  1909 – 1937 og alle sammen er teakvogner. Ved å reise med vårt tog kan du oppleve en reise slik dine besteforeldre reiste. Ønsker du en reise med oss kan du få de vognene du ønsker. Vi har vogner med 1.klasse – både kupé og åpne vogner. 1.klasse salongvogner har vi også hvor en vogn har en stor plattform bakerst hvor du virkelig kan nyte utsikten underveis. 1.klassetoget vårt har sitteplass til ca 95 personer - og i tillegg kommer spiseplasser i spisevognene. Er dere litt flere har vi også 3.klasse vogner – åpne eller med kupéer. Og vil du ha toppen av reiseopplevelse kan vi ta med våre spisevogner.  Den ene har 40 plasser og den andre har 22 plasser og - vi har samarbeid med restaurant Sult ( Se www.sult.no/opplevelser) slik at du kan få det du måtte ønske av god mat og drikke. I spesielle tilfeller kan vi stille med en unik 1.klasse salongvogn.  Selvsagt har vi også post- og reisegodsvogner for bagasje.

altLokomotiver har vi selvsagt og du kan i 2016 velge mellom  diesellok eller elektrisk hurtigtogslok fra 1951.  Å kjøre med damplok krever forberedelsestid og er dyrere enn elektriske lokomotiver. Vi kan arrangere det meste for deg på skinner.

Norge er et vakkert land og vi tar deg gjerne med på en tur som vil gi deg opplevelser du husker. Er du usikker på om det er muligheter dit du vil – ta gjerne kontakt og vi kan kanskje hjelpe deg med det utroligste. Ettersom vi har hånd om hele arrangementet kan vi legge inn stopp der det måtte passe – for besøk på lokale severdigheter, museer eller annet. De fleste leier toget for en dag eller kveld, men vi kjører gjerne over flere dager også. Langs hele linjenettet finnes utmerkede overnattingssteder.

Det er gjennomgående (gammelt) høyttaleranlegg i hele toget.alt

 

 

 

 



Turforslag

En flott dags- eller kveldstur er ”Nordmarka rundt” - fra Oslo gjennom Nordmarka til Roa og videre til Hønefoss med retur via Drammen. Muligheter for besøk på Hadelands glassverk, restaurantbesøk i Hønefoss og avstikker til Blaafarveverket i Modum.

Oslo – Hamar/Lillehammer er reisemål mange velger. Begge byer har mange museer og severdigheter, hoteller er det også mange av – og en togtur hit kan gjerne kombineres med en seiling med Skibladner.

Til Øst- og Vestfolds mange byer har vi vært mange ganger. Eller hva med en tur til Telemark og Notodden, nettopp kommet inn på UNESCos verdensarvliste?

Skal du lenger kan vi gjerne kjøre deg og dine gjester til Kristiansand, Bergen eller Trondheim.

Som du skjønner er det et utall av muligheter og du bestemmer...........

Sverige er heller ikke et ukjent reisemål for oss – og våre vogner og lokomotiver er godkjent for bruk i vårt naboland. Dessuten har vi et nært samarbeid med flere svenske museumstogoperatører.

Normalt står mesteparten av Norsk Museumstogs lok og vogner i Osloområdet.

Tilsammen utføres et betydelig antall årsverk som sikrer at de kommende generasjoner får muligheten til å oppleve togreise slik man gjorde i det 19'de og tidlige 20'de århundre. Norsk Museumstog samarbeider med NSB, Jernbaneverket, Norsk Jernbanemuseum, Norsk Teknisk Museum og andre foreninger, klubber og museer. Gjennom sitt virke har Norsk Museumstog fått betydelig ekspertise på restaurering og vedlikehold av museumstog.

alt

 

Etterhvert har vi opparbeidet oss en betydelig samling historisk jernbanemateriell som er i fullt kjørbar stand. Gjennom hele året blir museumstog kjørt for ulike oppdragsgivere. Gjennom å støtte Norsk Museumstog som frivillig medarbeider eller ved å leie museumstog støtter du ivaretakelsen av et viktig stykke norsk kulturhistorie. Leier du tog får du en hyggelig reiseopplevelse i tillegg.

Vi har kjøresesong fra slutten av april til oktober. Vinteren bruker vi til tyngre vedlikehold på lok og vogner

 

alt

 

Har du lyst til å delta i vårt arbeid med restaurering og vedlikehold av lokomotiver og vogner er du hjertelig velkommen. Du trenger ingen fagkunnskap, men har du erfaring innen trearbeid, alle mekaniske fag og elektro er det selvsagt flott.

Det du derimot trenger er arbeidslyst og pågangsmot. Det du får av oss er godt kameratskap og venner, skitt på hendene, gleden av å se flotte lokomotiver og vogner ute på sporet - og du får tilgang til livet bak fasaden.

Vi har vedlikeholdsbaser i Oslo og på Hønefoss.